تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی + نکات عقد قرارداد | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین دغدغه‌های کارمندانی است که به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. همانگونه که اطلاع دارید امروزه با توجه به شرایط اقتصادی دشوار بسیاری از جوانان جویای کار به دنبال یافتن شغلی هستند که بتوانند به طور دائم در آنجا کار کنند. هر شخصی با مهارت های خود برای تضمین آینده خود دنبال راه حل می باشد.

بسیاری از افراد استخدام در سازمان های دولتی با قرارداد رسمی را نوعی موفقیت می دانند و با امید رسیدن به امنیت شغلی چند ماه با قرارداد موقت مشغول به کار می شوند. از آنجا که تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین مسائلی است که بسیاری از افراد هنگام استخدام مد نظر قرار می دهند، در ادامه لازم است توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنیم.

 آشنایی با قرارداد کاری

???? قرارداد کاری یکی از انواع قراردادها می باشد که براساس قانون کار تعریف مشخصی دارد. در ماده ۷ قانون کار آمده است که قرارداد کار عبارت است از " قرارداد کتبی و شفاهی که براساس آن کارمند در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت معین از سوی کارفرما انجام می دهد" قرارداد کاری یکسری شرایط دارد و یک سند می باشد که در آن توافقات شغلی بین کارمند و کارفرما تعیین شده است.

???? اولین ویژگی که قرارداد کاری دارد، دو طرفه بودن آن است که طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر آن کارمند می باشد که عهده‌دار کاری هستند. در قرارداد کاری همه دغدغه های کارمند و کارفرما باید مطرح شود؛ از میزان دستمزد تا وضعیت بیمه و تنظیم ساعت کاری و شرح وظایف. در اما در ادامه لازم است با انواع قرارداد کار آشنا شویم.

آشنایی با قرارداد کاری

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

معرفی انواع قراردادهای کاری

???? قرارداد کاری از مهم ترین مسائلی است که در دنیا مطرح است. بسیاری از افراد مایل به تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی هستند. هر کدام از قرارداد بسته به نوع فعالیت دارای ویژگی های خاصی می باشند. از این رو قراردادها به انواع زیر تقسیم می شوند:

✔️ قرارداد کار دائم

???? قرارداد کار دائم که به عنوان قرارداد غیر موقت نیز شناخته می‌شود، قراردادی است که در آن زمان مشخصی برای قرارداد تعیین نشده است. این نوع قرارداد برای کارگران و کارمندان بهترین گزینه است و مزایای کار ثابت را برای افراد به همراه دارد. با افزایش تعداد سال های کاری مزایای کارمندان از جمله بیمه و سنوات افزایش پیدا می‌کند. پس از پایان کار و پس از بازنشستگی نیز امکان استفاده از صندوق تامین اجتماعی برای کارمندان فراهم می باشد.

برای اطلاع از فیش حقوقی بازنشستگان با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️ قرارداد کار موقت

???? یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری، قرارداد موقت است که معمولاً به علت ماهیت آن به قرارداد کاری غیر دائم شناخته می شود و در مدت زمان مشخصی نوشته می‌شود. اما در تبصره یک ماده ۷ قانون کار عنوان شده است که حداکثر مدت قرارداد موقت کار برای کارهایی که جنبه غیر مستمر و دائمی دارند. از سوی وزارت کار و ایجاد و به تایید هیئت وزیران می‌رسد. قانون کار وظیفه مشخص کردن حداکثر زمان برای عقد قرارداد کار موقت را بر عهده وزارت کار و رفاه اجتماعی گذاشته است تا مانع قراردادهای شود که به ضرر کارمندان خواهد بود.

✔️ قرارداد کاری معین

???? قرارداد کار معین به قراردادهایی اطلاق می شود که به خاطر انجام یک کار معین بسته می شود. به این صورت که کارفرما یک وسیله را در اختیار کارگران قرار می‌دهد تا در زمان مشخص یک کار را انجام دهند. اگر قرارداد کاری معین یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، کارفرما باید برای هر سال سابقه کار براساس آخرین حقوق، مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه به کارمند بپردازد.

 
 برای اطلاع از تعادل بازار چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

???? اگر شما یک نمونه قرارداد را مطالعه نمایید متوجه شوید که در مفاد قرارداد کار در مورد نوع قرارداد کاری که قرار است. کارگر چه کار کند، اینگونه آورده شده است که برای کارهایی که مدت موقتی برای انجام آن ذکر شده و جنبه غیر مستمر دارد از جمله ساختمان سازی و کارهای عمرانی، قراردادهای موقت ثبت می شود. شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم به این صورت است که مثلاً برای شروع کار یا پایان کار، کارفرما تاریخ را ذکر می کند و براساس آن کارگران یک مدت زمان محدود می توانند به طور رسمی با کارفرما همکاری کنند و پس از اتمام قرارداد این قرارداد باطل می شود و ادامه همکاری با توجه به نظر کارفرما حاصل خواهد شد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

???? کارفرما اگر تمایل به همکاری با کارگر را نداشته باشد و از عملکرد وی راضی نباشد، می‌تواند نامه عدم تمدید قرارداد کار را امضا کند و کارمند باید دنبال شغل دیگری باشد. اما چگونه می توان مراحل تبدیل قرارداد موقت به دائمی را طی کرد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

 شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

 چگونگی تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی

???? همه کارمندان و کارگران در اوایل کار می خواهند که بهترین عملکرد را نشان دهند. تا به صورت مستمر و دائمی در مجموعه به مشغول فعالیت باشند و به کار خود ادامه دهند. علت این موضوع هم افزایش جمعیت بیکار کشور و بالا رفتن سن افراد و از دست رفتن سن استخدام رسمی و غیررسمی می باشد که همه افراد تلاش می‌کنند که با تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی آینده شغلی خود را تضمین نمایند.

???? براساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار اگر کار به شکل غیر مستقر باشد و مدت زمان قرارداد موقت چهار سال در نظر گرفته باشد. و کارگر بیش از چهار سال مشغول فعالیت باشد، قرارداد موقت به قرارداد دائمی تبدیل خواهد شد. اگر قرارداد کاری به مدت پنج سال با کارگر منعقد شود. و این قرارداد به مدت چهار سال متوالی پابرجا باشد و کارگر مانند سابق به فعالیت خود ادامه دهد و برای سال پنجم نیز قرارداد کار تمدید شود، این قرارداد جنبه دائمی پیدا می‌کند. در این شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی صورت می‌گیرد. در واقع از طریق این نوع قرارداد می توان فهمید که این قرارداد دیگر موقت نیست.

برای آشنایی با مالیات های گمرکی و انواع آن + {لیست نرخ های 1401} با ما همراه باشید.

خلاصه مطالب

تبدیل کردن قرارداد موقت به دائمی از مهمترین دغدغه‌های کارمندان و کارگران در طول دوران کار می باشد. برای تبدیل قرارداد موقت به دائمی کارمند یا کارگر باید حداقل چهار سال متوالی در یک شرکت یا کارگاه مشغول به فعالیت شود. و پس از ورود به سال پنجم به طور خودکار به استخدام رسمی آن مجموعه در می آید.

انواع قراردادها شامل قرارداد موقت، قرارداد دائم و قرارداد معین می باشد که در این مقاله به همه این موارد اشاره کردیم. تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی دارای یکسری مراحل می باشد که آنها را بررسی کردیم. چنانچه شما در ارتباط با مطالب مقاله این نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید. تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی

 





:: برچسب‌ها: قراردادی , ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: